

Wie betaalt wat bij de (ver)huur van een woning?
Het (ver)huren van een woning omvat veel meer dan het overmaken of ontvangen van de maandelijkse huurprijs. Buiten de kosten voor het gebruik van het pand zijn er immers nog andere kosten die betaald moeten worden, door hetzij de verhuurder, hetzij de persoon die de woning betrekt. Hoewel de huurprijs en de rechten en plichten doorgaans duidelijk opgelijst staan in het huurcontract, is de verdeling van de kosten vaak minder helder. In deze blog buigen we ons over wie wat betaalt, om zo duidelijkheid te scheppen in deze materie.
Huurder vs. verhuurder
Maandelijkse huurprijs De huurder betaalt maandelijks de overeengekomen huurprijs. | Kosten voor een tussenpersoon Doet de verhuurder beroep op een immokantoor of vastgoedmakelaar om het pand in kwestie te verhuren, dan worden deze kosten betaald door de verhuurder. |
Nutsvoorzieningen De facturen voor water en energie zijn, net als deze om te voldoen aan de ophaling van het huisvuil, logischerwijs voor de rekening van de huurder. | Onroerende voorheffing De belasting op het onroerend goed wordt door de verhuurder betaald. (Echter, indien de gezinssituatie/-samenstelling van de huurder resulteert in een mogelijke mindering van deze onroerende voorheffing, dan komt het bedrag van deze korting de huurder toe, zie andere blog.) |
Brandverzekering Om de kosten voor het verlies van de inboedel door brand te kunnen dekken, is de huurder genoodzaakt een brandverzekering af te sluiten. | Brandverzekering Zoals de huurder een brandverzekering dient af te sluiten voor de inboedel, zo is ook de verhuurder verplicht dit te doen voor het pand zelf. |
Kleine herstelkosten De huurder is verantwoordelijk voor kosten gerelateerd aan het gebruik van de woning, zoals reparaties van kleine lekkages, het vervangen van batterijen in rookmelders, onderhoud van de centrale verwarming en eventueel onderhoud aan de tuin. | Grote herstelkosten Kosten voor grootschalige structurele werkzaamheden, zoals het renoveren van het dak, de gevel, een balkon of terras, het vervangen van ramen, of het herstellen van een lift zijn de verantwoordelijkheid van de verhuurder. |
Kosten voor gemeenschappelijke ruimte in een appartementsgebouw In appartementencomplexen deelt de huurder de kosten voor gemeenschappelijke ruimtes, waaronder verlichting, verwarming en onderhoud van de trappenhal en de inkomhal. | Syndicuskosten In het huurcontract moeten ook expliciet de syndicuskosten vermeld staan. In regel zijn deze voor de verhuurder, maar in onderling overleg kunnen deze ook worden gedeeld door beide partijen. |
Blokpolis Gaat het om een pand met meerdere woningen, dan is de verhuurder verplicht een blokpolis aan te gaan. |
En in geval van schade?
Als er al schade is bij aanvang van de huur, hoeft de huurder deze niet te vergoeden, op voorwaarde dat deze schade is opgenomen in het huurcontract en ondersteund wordt door gedateerde foto's om eventuele latere geschillen te voorkomen.
In het andere geval - indien er gedurende de duurtijd van het huurcontract schade ontstaat - zijn de kosten voor de herstelling in regel voor rekening van de huurder. Echter, mocht echter blijken dat de werkzaamheden voor herstellingen een behoorlijke omvang aannemen, dan lijkt het raadzaam voor de huurder om contact op te nemen met de huisbaas.
Het Vlaamse woninghuurdecreet (na 2019)
In 2019 is een nieuw Vlaams woninghuurdecreet in werking getreden, waarin duidelijke regels opgelijst staan over wie verantwoordelijk is voor welk type onderhoud en herstellingen. Dit decreet geldt voor alle huurovereenkomsten die zijn afgesloten na 01/01/2019.
Voor overeenkomsten van voor het inwerkingstellen van het nieuwe decreet geldt nog steeds de ongewijzigde regel dat de verhuurder instaat voor de kosten eigen aan herstellingen van schade die voortkomt uit overmacht of slijtage door ouderdom. Gaat het om kleinere reparaties, dan wordt dit aanzien als onderdeel van goed huisvaderschap voor de woning, waarvoor de huurder dus opdraait.